menu
Sociaal werk Werkt! Op pad met Marlies, ouderenadviseur in Apeldoorn Zuid
Op pad met Marlies Hammer, ouderenadviseur Apeldoorn Zuid

Sociaal werk Werkt! Op pad met Marlies, ouderenadviseur in Apeldoorn Zuid

Dagelijks zien we de betrokkenheid, daadkracht en inventiviteit van onze sociaal werkers. Hoe ziet de dagelijkse praktijk eruit van deze veelzijdige professionals? U kunt het lezen in deze maandelijkse rubriek. Deze maand op pad met Marlies Hammer-Dijkkamp ouderenadviseur in Apeldoorn Zuid.

Door Jolanda Pol

Ouderenadviseurs zijn sociaal werkers met grote deskundigheid als het gaat om ouderen. Ze geven informatie en advies (ook aan mantelzorgers) en bieden zo nodig ondersteuning bij vragen over wonen, zorg en welzijn. De ondersteuning is zo kort als mogelijk en zo lang als nodig. Ze onderzoeken wat er nodig is voor de oudere om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven wonen en dit in gang zetten. Ze werken outreachend wanneer bijvoorbeeld buren of instanties waar de oudere komt, zorgen hebben. De ouderenadviseurs weten de weg in de wereld van zorg en welzijn en werken nauw samen met  zorgpartners zoals wijkverpleegkundigen (thuiszorgorganisaties); huisartsen en praktijkondersteuners; medewerkers van woonzorgcentra, verpleeg- en verzorghuizen en specialistische partijen rondom dementie en geriatrie. Ook werken ze nauw samen met wijkagenten, woningcorporaties, vrijwilligersorganisaties en met de ontmoetingsplekken.

Marlies Hammer werkt als ouderenadviseur in Apeldoorn Zuid. Ze is vertrouweling van vele ouderen in Apeldoorn Zuid. Sociaal werker, psycholoog, makelaar en aannemer in één. Schakelt snel. Is nuchter en vooral ook geestig. Marlies werkt sinds 1 mei 2018 bij Stimenz als Ouderenadviseur. Zoals ze zelf zegt: Een functie die me past als een jas, ik kan al mijn eieren erin kwijt. Als collega van Marlies krijg ik vandaag ‘een kijkje in de keuken’.

Bij het eerste adres ook al direct letterlijk; het echtpaar Borghoff laat trots een prachtig gasfornuis zien. Dat heeft Marlies geregeld, vertelt mevrouw Borghoff. Voor een schappelijk prijsje!, voegt haar man toe. Ze wonen hier nog niet zo lang. Waarmee we ook gelijk de aanleiding te pakken hebben voor de komst van Marlies in hun leven.

Hoe is deze Corona periode voor u?
We laten ons er niet door terneerslaan. Wel wassen we vaak onze handen en hebben we de familie tijdens de lockdown alleen via beeldbellen en ‘achter glas’, op de galerij gezien. Ook het contact met Marlies verliep een tijdje digitaal. Een van de dochters hielp ons al snel boodschappen in huis te halen via Picnic. Wát een gemak! Wekelijks geef ik ons lijstje telefonisch aan haar door. Dat is iedere keer weer een heel spektakel ... Wat is er in de aanbieding? Waar hebben we zin in?  Met een acceptgirokaart (ja, die bestaan gelukkig nog hahaha) zorg ik ervoor dat zij namens ons kan afrekenen.

Hoe is Marlies op uw pad gekomen?
Ons huis in Ugchelen werd eigenlijk te groot. Maar tsja, afscheid nemen van een plek waar je zó aan gehecht bent, dat was erg moeilijk. Ik vind het nog altijd knap van pa dat hij uiteindelijk de knoop heeft doorgehakt om naar een comfortabeler woonomgeving te verhuizen. We hebben hier alles bij de hand: huishoudelijke hulp, ondersteuning van Klein Geluk, de bushalte voor de deur, en we kunnen meedoen aan leuke activiteiten, zoals jeu de boules, darten, koffiedrinken, bingo, noem maar op.

Maar goed, voordat het zover was ... naast de emotionele impact van een verhuizing, komen er ook een hoop praktische dingen op je af. We ‘raakten de kop helemaal kwijt’ en zochten hulp bij Stimenz. En daar was Marlies. Zij onderhield de contacten met de ergotherapeut, adviseerde met Woonkeus, gaf adressen door. Tegelijkertijd namen de dochters de hele ‘papierwinkel’ voor hun rekening. Kortom, dankzij hulp van de kinderen en Marlies zijn ze goed en tevreden terecht gekomen in Nieuw Zuidzicht. Tijdens de verhuizing bleek een pit van het gasfornuis kapot. Een andere cliënt van Marlies had een goed gasfornuis te koop. Contact werd gelegd en ook dat probleem was weer opgelost.

Wat maakt Marlies speciaal voor u?
Mevrouw: Dat ik alles bij haar kwijt kan! Wat ik aan niemand anders durf te vertellen, deel ik moeiteloos met haar. Ze is gemoedelijk, vertrouwd, én (lachend) ... kan ‘plat proatn’, ook heel belangrijk!

We  vervolgen onze weg naar een kleine eengezinswoning in Zuid, waar we bij mevrouw ‘Van Dieren‘1aanbellen.
Het duurt even voordat de voordeur opengaat, mevrouw was ‘achter’ aan het rommelen. Een kleine, broos ogende, vriendelijke dame verwelkomt ons. Hond Joris begroet ons vrolijk en ook kat Rover laat zich graag even aanhalen. We komen in een gezellige huiskamer, vol met door mevrouw verzamelde spullen en een aquarium. Ze komt uit Groningen, maar woont al veertig jaar in Apeldoorn. Haar leven ging bepaald niet over rozen. Op haar 21e kwam ze erachter dat ze geadopteerd was. Ze heeft drie halfzussen en een halfbroer, met wie het contact gelukkig goed is. Op haar 80e verjaardag waren ze er allemaal, foto’s aan de muur getuigen daarvan. Twee volwassen dochters heeft ze, die beiden niet in Apeldoorn wonen. Van hun vader scheidde ze lang geleden. Sindsdien woont mevrouw Van Dieren alleen. Een hippe verschijning is ze nog, hoewel ze het daar zelf niet mee eens is. Leest nog iedere dag de krant en doet met een boodschappentrolley zoveel mogelijk haar eigen boodschappen. Kant en klaar maaltijden, vertelt ze.

Hoe heeft u hulp van Marlies gekregen?
Ik werd een keer aangehouden, hier in de buurt, door een dame die uit een klein rood autootje stapte. De dame die uitstapte, bleek de wijkagente te zijn. Ze maakte zich zorgen om mij. Stimenz werd gebeld. En daar kwam Marlies ...! Ze belde mij op, helaas speelde corona ons toen al parten.

En toen ... wat is er allemaal voor u geregeld?
Ontzettend veel! (Mevrouw laat ons ondertussen het door Marlies gemaakte schema zien). Ze heeft allemaal vrijwilligers ingeschakeld. Vijf mensen deden tijdens de lockdown om de beurt boodschappen voor mij. Een echtpaar dat Joris viermaal per week uitlaat is ingeschakeld. Op de andere drie dagen komt via Skill-Ability een meisje van vijftien (en soms zelfs ook haar zusje) voor dat klusje. Marlies komt regelmatig op bezoek, ze houdt de vinger aan de pols. Het is fijn om met haar te praten, alles samen op een rijtje te zetten. En, als ik meer hulp nodig zou hebben, dan schakelt zij direct op.

Marlies en ik gaan samen lunchen.
Onder het genot van een heerlijke salade vertelt Marlies over haar werk. Dat ze zoveel energie krijgt van de omgang met deze doelgroep. Het zó fijn vindt hen praktisch en mentaal bij te staan. Naast ellende en verdriet, ervaart ze ook veel geluk en humor. Ze legt haar handelwijze uit, waaruit het belang blijkt van eerst vertrouwen winnen, een professionele inschatting maken en kijken wie uit het informele netwerk kan ondersteunen en vrijwilligers inschakelen. En doorpakken en het professionele netwerk inschakelen wanneer er geen informeel netwerk is en de inzet van vrijwilligers niet genoeg is. Een groot netwerk is cruciaal, Marlies kan altijd wel iemand ‘via via’ inschakelen. De administratieve kant van haar werk is een ‘noodzakelijk kwaad’ en handelt ze direct na afloop af.

Na een dagdeel dat voorbij gevlogen is, nemen we afscheid van elkaar. Met een bijzonder voldaan gevoel. De conclusie van Marlies dat zij de leukste baan van de hele wereld heeft, is door dit ‘kijkje in de keuken’ kleurrijk geïllustreerd.

 

1 uit privacy overwegingen is deze naam gefingeerd

Delen via: