menu
Zelfredzamer door taal- en digi-cursussen in Apeldoorn
samen een digicursus volgen

Zelfredzamer door taal- en digi-cursussen in Apeldoorn

Vijftig deelnemers die meedoen aan een taal- of digi-cursus, dát was de doelstelling van het project dat in juli 2018 startte. Opstap, onderdeel van Stimenz, organiseerde de cursussen samen met CODA en CLC / Inburgering Apeldoorn. De doelstelling van 50 deelnemers hebben we op 13 september behaald. Omdat er dit najaar nieuwe cursussen van start gaan, verwachten we dat er nog meer mensen mee zullen doen.

De cursussen

De zes taal- en zes digi-cursussen vinden van juli tot met december 2018 plaats op drie locaties in drie Apeldoornse wijken: Jongerencentrum Don Bosco in Noordoost, de Spitsbergenschool in Orden en buurtcentrum ’t Vogelnest in Zuid. De cursussen spelen in op de vragen, leerwensen en het niveau van de deelnemers. Elke cursus bestaat uit zes wekelijkse bijeenkomsten.

Taal

Aan de taalcursus doen vooral deelnemers en oud-deelnemers van Opstap mee. Opstap is een spel- en opvoedingsprogramma voor ouders en hun kinderen van vier tot zes jaar. De deelnemende ouders hebben allemaal kinderen op de basisschool. In de cursus besteedt de docent aandacht aan het reilen en zeilen op school. Er komen onderwerpen aan bod als tienminutenavonden en rapporten. De ouders leren ook hoe ze zelf actief kunnen worden op school en waar ze informatie over het onderwijs van hun kinderen kunnen vinden. Docenten van Inburgeren Apeldoorn verzorgen deze cursussen.

Digi

CODA Apeldoorn geeft de digi-cursussen en gebruikt daar de methodiek voor van de cursussen die in de bibliotheek worden gegeven. Zo besteden de docenten onder meer aandacht aan DigiD.

Aan deze cursussen kan iedereen meedoen, dus jong en oud, man en vrouw, autochtoon en allochtoon. Het niveau van de cursisten loopt sterk uiteen. Daarom is het prettig dat er steeds twee docenten aanwezig zijn. Dan kan één van de docenten bepaalde deelnemers op weg helpen of juist extra leerstof bieden.

Zelfredzaamheid

“Ik wil dingen zelf kunnen regelen en niet afhankelijk zijn van anderen”, zei één van de cursisten. “Hier leer ik hoe het werkt op school en daarom vind ik het belangrijk om mee te doen”. Een andere cursist heeft nog nooit met een computer gewerkt. “Ik ben nu een alleenstaande moeder en ik vind dat ik met computers om moet kunnen gaan. Thuis ga ik heel veel oefenen met mijn dochter”, zei ze. De docent van de digi-cursus: “’Ik leg tijdens de cursus uit wat de overheid is en wat bevestiging betekent. Het gaat dus ook over integratie en het vergroten van de zelfredzaamheid van de deelnemers”.

Hoe we het voor elkaar krijgen

Het motiveren van mensen om mee te doen vraagt om een speciale aanpak. De Opstap-coördinator kan putten uit het enorme netwerk dat zij in 27 jaar Opstap heeft opgebouwd. Ze spreekt mensen aan op het schoolplein maar ook op de markt en bij de supermarkt. Bovendien geniet ze een groot vertrouwen onder haar (oud)deelnemers. Eén van de contactmedewerkers kent dankzij haar jarenlange ervaring ook heel veel mensen die ze benadert voor de cursussen. Verder komt het aan op persoonlijke aandacht en het actief stimuleren van mensen: “Doe mee, het is belangrijk voor je eigen toekomst en die van je kinderen”. Het blijkt te werken.

Delen via: