menu

Sociaal Raadsvrouw Geraldien: “Wij helpen mensen overzicht te krijgen”

| door:

“Natuurlijk is het belangrijk om mensen mentaal te ondersteunen. Maar de materiële hulpverlening is minstens zo belangrijk. Je financiële situatie is je veiligheid. Als die basis niet op orde is, geeft dat veel onrust.” Aan het woord is Geraldien, sociaal raadsvrouw bij Stimenz. Zij ziet van dichtbij wat het met mensen doet om financiële zorgen of schulden te hebben. “Bij ons komen veel mensen die niet goed de weg weten in onze wet- en regelgeving. Wij helpen mensen overzicht te krijgen.”

Advies en praktische ondersteuning
“Mensen komen vaak bij ons met een praktische vraag. 'Waarom moet ik dit bedrag (terug)betalen? Waarom ontvang ik geen toeslagen meer? Klopt de hoogte van het bedrag wel?' Ik kijk dan samen met de cliënt wat er gebeurt, waarom het gebeurt en of het wettelijk ook klopt. Dan blijkt bijvoorbeeld dat de Belastingdienst een verkeerd verzamelinkomen hanteert, omdat het juiste inkomen niet is doorgegeven. Ik leg de cliënt dan uit hoe hij dit kan corrigeren, zodat hij krijgt waar hij wettelijk recht op heeft. Soms geef ik alleen advies, andere keren is mijn hulp ook praktisch. Dan schrijf ik een brief, heb ik contact met instanties of verwijs ik mensen gericht door. Maar wat mensen zelf kunnen doen, neem ik hen niet uit handen. Het is belangrijk mensen zelfredzaam te laten zijn.”

Verder kijken dan de vraag
“Soms ligt er achter een praktische vraag een veel groter probleem. Een voorbeeld? Een man wil hulp bij het invullen van zijn aangifte Inkomstenbelasting. Bij het invullen blijkt dat zijn inkomen lager is dan het sociaal minimum. Als sociaal raadsvrouw kijk ik samen met deze man hoe het komt dat zijn inkomen zo laag is. Ontvangt hij wel alle toeslagen waar hij recht op heeft? Komt hij rond, heeft hij schulden? Is er aanvullende hulp nodig? Soms blijkt iemand recht te hebben op een aanvullende bijstandsuitkering. Het komt ook voor dat iemand diep in de financiële problemen blijkt te zitten, en in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening. Door alert te zijn en verder te kijken, kunnen wij een bijdrage leveren om de financiën weer op orde te krijgen. Zo voorkomen we dat mensen steeds verder in de problemen raken.”

Laagdrempelig contact
In vrijwel iedere regio waar Stimenz actief is, houden de sociaal raadslieden een spreekuur. Op de website van Stimenz staan locaties en tijdstippen waarop mensen terecht kunnen voor een afspraak. “In Apeldoorn zijn we ook in sommige wijken aanwezig”, vertelt Geraldien. “Met een aantal organisaties organiseren we bijvoorbeeld ‘Centenkwesties’ in De Maten. Mensen schamen zich vaak voor hun financiële problemen. Doordat er meerdere organisaties bij elkaar zitten, hoeven mensen maar eenmaal over die drempel te stappen. Die korte lijnen zorgen ervoor dat mensen veel sneller worden geholpen.”

Uit de praktijk
"Bij Centenkwesties kwam een mevrouw die ziek was, een huurachterstand en schulden had. Ze wist dat ze actie moest ondernemen, maar miste de energie en het overzicht om dat daadwerkelijk te doen. In één ochtend sprak ze met mij, De Stadsbank en maatschappelijk werk. Hierdoor kreeg ze weer financieel overzicht, kon ze haar schulden aanpakken en haar hart luchten. In een dagdeel zette ze zo een aantal belangrijke stappen. Een aantal dagen later belde ik haar om te checken of ze had gedaan wat we hadden afgesproken. Zo was ik ook haar stok achter de deur, met positief resultaat.”

Zelfredzaamheid bevorderen
Ik vind het belangrijk om mensen te motiveren. Wat kan je zelf nog? Wat kan je nog niet, maar kun je leren? Dat is soms moeilijk, want de wereld wordt steeds complexer. Er wordt van mensen verwacht dat ze onze wet- en regelgeving snappen, om kunnen gaan met de digitalisering en het financiële overzicht weten te bewaren. Niet iedereen kan dat. Voor sommige mensen is het al heel zelfredzaam dat ze naar ons toekomen in plaats van dat ze niets doen. Maar ik stel wel steeds de vraag hoeveel iemand zelf kan doen– en dat is vaak meer dan ze in eerste instantie zelf denken.