De ouderenadviseurs zijn er voor alle ouderen die nog zelfstandig wonen en hun mantelzorger(s) in de gemeente Apeldoorn. Ze geven informatie en advies en/of indien nodig bieden zij ondersteuning bij vragen over welzijn, zorg en wonen. Samen met u en uw mantelzorger(s) wordt bekeken welke diensten daadwerkelijk nodig zijn om zo lang als mogelijk zelfstandig te kunnen blijven. Als u deze diensten niet meer zelf kunt regelen, kunnen de ouderenadviseurs dit samen met u doen.
Met welke vragen kan ik terecht?
U en uw mantelzorger kunnen contact opnemen met de ouderenadviseur met vragen op het gebied van welzijn, zorg en/of wonen. Bijvoorbeeld als u te maken krijgt met beperkingen die tijdelijk of blijvend van aard zijn. Of wanneer u zich zorgen maakt en zelf geen oplossing heeft en/of u wilt weten welke mogelijkheden er zijn.
Enkele voorbeelden:
- Ik ben steeds vaker alleen, ik kan de deur niet meer uit en zie bijna niemand. Wat kan ik doen?
- Het huishouden wordt te zwaar, het tuinonderhoud lukt niet meer, mijn man heeft steeds meer zorg nodig en is regelmatig in de war, dus we willen verhuizen. Hoe doen we dat?
- Mijn moeder zorgt niet meer goed voor zichzelf en valt steeds. Wat nu?
Hoe werken de ouderenadviseurs?
Op verzoek neemt een van de ouderenadviseurs contact met u op en maakt indien gewenst een afspraak bij u thuis. Door middel van een gesprek proberen zij uw vragen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Vervolgens zullen zij in overleg met u naar een passende oplossing zoeken en met u bekijken wie hiervoor ingeschakeld kan worden.
Zo nodig kunnen zij u helpen met het benaderen van de juiste instanties. Zij zijn niet gebonden aan hulp- en/of zorginstellingen en zijn dus onafhankelijk.
Kosten?
U kunt kosteloos gebruik maken van de diensten van de ouderenadviseur.
Bereikbaarheid?
Voor de diensten van de ouderenadviseur kunt u contact opnemen met Stimenz. De medewerker van de frontoffice zorgt er dan voor dat een van de ouderenadviseurs contact met u opneemt.